יוסטון, יש לנו בעיה!- פסטיבל קרלובי וארי (KVIFF)

13 מאי 2017, 14:00 | טל רז

"יוסטון, יש לנו בעיה!", שהוצג לראשונה בפסטיבל טרייבקה, הוא מוקומנט (דוקו-פיקשיין) נפלא העוקב, לכאורה, אחר סיפורו של איוואן פלביץ' (Ivan Plavic) שהיה מעורב בתכנית החלל היוגוסלבית הסודית שנחתמה בין ארה"ב ליוגוסלביה ועמדה על 2.5 מיליארד דולר.

 

למי שלא יודע מהו מוקומנט- הקולנוע המוקומנטרי הוא אחת מהצורות המוקדמות בהיסטוריה של הקולנוע המבקשות לחתור תחת אבחנות מדויקות בין תיעוד לבדיון. קולנוע זה התפתח מתוך שלל המסורות התיעודיות הקיימות וכתגובה אליהן כדי לייצר סאטירה וביקורת על הקונבנציות האסתטיות של כל אחת מהן, הנחותיהן האפיסטמולוגיות, והנאיביות שלהן בחיפוש אחר ייצוג האמת. במקום להעמיד פנים שהוא מייצג מציאות כמו הקולנוע התיעודי, הקולנוע המוקומנטרי מזייף, משקר, ומתחזה במכוון כדי להגיב בביקורתיות על העדפת אסטרטגיה תיעודית זו או אחרת כמפתח לייצוג המציאות.

 

 

 

 

 

 

תפקידו המרכזי של סרט זה הוא לערער את עולמו של הצופה ע"י טשטוש הגבולות שבין בדיה למציאות. מוכרחה להודות שראיתי את הסרט פעמיים. חיבבתי אותו מאוד כבר לאחר צפייה ראשונה. בשל תנאים לא נוחים בצפייה הראשונה, במהלך פסטיבל KVIFF, (קולנוע קטן וצפוף, אולם ללא מזגן, מיוזעת ודחוקה בין אנשים ומושבים הממוקמים בקומת גלריה שהתה רחוקה מאוד מהמסך), רמת הריכוז שלי הלכה ופחתה ונותרתי עם מחשבות ותחושת בלבול בסופו. אציין כי, הצפייה השנייה, במסגרת פסטיבל דוקאביב 2017, התה הכרחית וחשובה וכללה גם שיחה עם המפיק של הסרט בוסטיאן ויריק (Bostjan Virc) שחידדה והבהירה פערים ונקודות רבות שהסרט מותיר אחריו.

 

הצפייה ב-"יוסטון, יש לנו בעיה" (מעתה אכתוב רק "יוסטון"), מובילה את הצופה לתהיות רבות במהלך הצפייה ובסיומה- האם זה באמת קרה? האם אכן ארה"ב התעניינה נחתמה תכנית חלל סודית יוגוסלבית? הרי הכל מתועד והסרט של ויריק מלווה בפוטאייג' וראיונות שמוכיחים את הכרונולוגיה של המאורעות ההיסטוריים. האם באמת יוגוסלביה התה חייבת 2.5 מיליארד דולר לארה"ב על תכנית חלל של קרה ולא צלחה? האם באמת היוגוסלבים, ובראשם טיטו, החזירו לארה"ב את חובתם באמצעות מכוניות YUGO שהונדסו במיוחד עבורם או שמא זו בדיחה ופארודיה של היוצר אודות היחסים בין השתיים. האם ארה"ב תקפה את יוגוסלביה בתחילת שנות השמונים ומיהו בעצם איוואן פלביץ' דמות פיקטיבית או אישיות חשובה? האם באמת אשתו, ונסה התאבדה לאחר שנשלח עם 20 מהנדסים לארה"ב לעבוד מחדש על התכנית? ומי זו בכלל בתו? ייתכן שאכן חשבה שהוא מת ופוגשת אותו לראשונה רק בזמן צילומי הסרט? 

 

הבלבול והתהייה הולכים וגוברים עם התקדמות הרצף העלילתי, שכן, עריכה מכוונת זו, המשלבת ראיונות וקטעי ארכיון היסטוריים של טיטו וקנדי ובכירי ממשל אחרים, יוצרים תחושה אמתית ותיעודית של השתלשלות אירועים. מעבר לכך היא גם משלימה פערים בהיסטוריה- מדוע ארה"ב העבירה כסף, המלחמה שפרצה בגבולות יוגוסלביה ופירוק יוגוסלביה וכיוצא בזה. יש גם חלק בסרט שרומז שאולי ההתנקשות בקנדי קשורה.

 

בראש ובראשונה, "יוסטון", הוא סרט על התפוררות הפדרציה היוגוסלבית לאחר מותו של טיטו (לדברי המפיק) והוא גם סרט המנסה לענות על שאלה היסטורית ולפענח מה התה הסיבה שבגינה ארה"ב העבירה ליוגוסלביה באותן השנים 2.5 מליארד דולר (דברי מאורע שאכן קרה). הבמאי זיגה וירק (Ziga Virc) מנסה לענות על כך בסיפור פיקטיבי שיצר המשלב תיעוד של מאורעות שאכן קרו, ראיונות וחומר ארכיוני שנחשף לראשונה, רק בסרט זה. הסיקוונס הפותח של הסרט מונחה בידי התאורטיקן סלבוי ז'יזייק שמציג שאלות אודות אמת ובדיה וכבר אז מערער את עולמו של הצופה הנלהב כשמדבר על תאוריית הקונספירציה- ״גם אם זה לא קרה, זה אמיתי״ הוא אומר. ז'יז'יק מנחה את הסרט ותוחם אותו במסגרת. תפקידו העיקרי הוא להחזיר את הצופה לעמדה הבדיונית של הסרט, בעוד הראיונות והארכיון מבססים את חלקו כדוקומנט היסטורי.

 

שמו של הסרט לקוח מתוך הסרט האמריקאי, "אפולו 13" (1995) המגולל את סיפורה של החללית אפולו 13 ששוגרה לחלל ב- 1970 ולא צלחה את הנחיתה לחלל. ג'ים לוול (טום הנקס) אומר ברגע השיא: "Houston, we have a problem" כשמתגלה תקלה בסיפון החללית. זיג'ה וירק עושה שימוש במשפט הזה כדי להמחיש ולהציג את הרעיון הבדיוני שהוא יצר בסרט- תכנית חלל יוגוסלבית שלא מומשה."הבעיה" היא לא רק תכניות ומפרט הטכני הכושל של החללית אלא מתייחסת למערכת היחסים הסבוכה של יוגוסלביה עם ארה"ב ואולי בכלל ההיסטוריה של מדינות מזרח אירופה שהשתייכו לפדרציה היוגוסלביות, ואולי בכלל טיטו או הקומוניזם הם הבעיה של היוגוסלבים.

טל רז CinemaTalk | סינמטוק

© 2016-2018 

תל אביב-יפו